(09.26.2017)

2019 rokiem mobile only w Polsce

Blisko co trzeci Polak chciałby płacić za wszystko przy pomocy telefonu komórkowego. Opinie ekspertów największych firm bankowych i handlowych mają spójny wydźwięk: potencjał mobile jest coraz lepiej wykorzystywany. Zawarte w 4 edycji raportu POLSKA.JEST.MOBI dane przedstawiają Polskę jako kraj aspirujący do kategorii mobile-only.

Mobile-only

Wg danych Kantar TNS dotyczących o smartfonizacji w Polsce, 64% populacji korzysta ze smartfona. Mimo, iż corocznie obserwowana penetracja smartfonów straciła na dynamice (w 2017 zanotowano jedynie 2-procentowy skok w stosunku do roku 2016), zauważalnie zmienia się samo wykorzystanie kanału mobile. Niemal połowa badanych deklaruje, że korzysta z urządzeń mobilnych ponad 2 godziny dziennie. Ponadto 47% respondentów jest zdania, iż nie używa telefonu komórkowego zbyt dużo, zdecydowanie mniej widzi problem z tym związany – to deklaruje 29% z nich. Przewiduje się, że już w tym roku Polska dołączy do grupy krajów mobile-only (gdzie czas spędzany ,,na telefonach” przekracza 50% w stosunku do tabletu i PC).

Wielki wygrany – social media

Dane wskazują, że Polacy w ciągu tygodnia wykonują średnio 11 typów aktywności online. Przestrzeń online zdominowana została przez social media – z tych codziennie korzysta 72% badanych. Wśród najbardziej popularnych są kolejno: Facebook, YouTube i Instagram. Te stały się domeną urządzeń mobilnych – niemal połowa użytkowników (48%) przegląda portale społecznościowe właśnie za pośrednictwem smartfonów. Najczęstszą aktywnością w Internecie jakie podejmują Polacy z wykorzystaniem smartfonów jest jednak czytanie wiadomości - deklaruje 53% badanych, co stanowi 9-procentową przewagę względem PC. Dopiero co czwarty badany odbiera i wysyła maile najczęściej z wykorzystaniem smartfona. Biorąc pod uwagę, iż procent internautów w Polsce posiadających telefon z dostępem do sieci jest wysoki – 83, zauważalna staje się potrzeba efektywnego wykorzystywania czasu na aktywności mobile w Internecie. Co drugi Polak przyznaje, że chciałby mieć dostęp do usług instytucji państwowych online, a niemal co trzeci wolałby płacić za wszystko przy pomocy telefonu komórkowego.

M-commerce w Polsce

Zachowania zakupowe Polaków pokazują, że w ciągu 3 miesięcy 40% z nas dokonuje co najmniej jednego zakupu online. Największym zainteresowaniem cieszy się branża fashion oraz elektronika. Badania Kantar TNS pokazują, że udział smartfonów w procesie zakupów online wynosi 31%, z wyraźnym wskazaniem na telefonie komórkowe, używki i napoje alkoholowe jako najchętniej kupowane. Uwagę zwraca fakt, iż cała ścieżka zakupowa, łącznie z finalizacją zakupu z poziomu smartfona dotyczy 22% kupujących. Dariusz Knopiński, Development Manager w Allegro podkreśla, że występuje bardzo szybka adaptacja smartfonów do wyszukiwania i pozyskiwania informacji o produktach i usługach. Dodaje, że pod względem ruchu mobilnego w krajach europejskich Polska znajduje się w czołówce.

Mobile sensitive

Prognozuje się zmiany zorientowane na wygodę klienta, m.in. poprzez wprowadzanie technologii voice, ulepszanie logistyki i płatności online. Rozwój postępuje także w kierunku coraz szybszych, lepszych i wygodniejszych rozwiązań. Mobilne wersje serwisów coraz częściej wypierane są przez aplikacje. Grzegorz Kućma, Project Manager w Answear zauważa, iż firma, w ujęciu rok do roku notuje wzrost liczby transakcji przeprowadzonych kanałem mobile. ,, W 2017 roku istotnie, bo aż o 16% wzrosła liczba klientów „mobile-only”. A dzięki wprowadzonej w połowie 2017 roku aplikacji mobilnej procent tych klientów stale się powiększa. Dodatkowo statystyki aplikacji pokazują, że użytkownicy spędzają w niej znacznie więcej czasu, niż na mobilnej wersji serwisu. To z kolei przekłada się na wyższy współczynnik konwersji oraz średnią wartość koszyka.” – mówi Kućma.

Prognozy

Przewidywania ekspertów względem m-commerce są spójne pod jednym względem: potencjał rozwoju jest ogromny, głównie dzięki postępowi technologii oraz licznych nowych ofert dostępnych na rynku. Polacy stają się bardziej otwarci na ten kanał dokonywania zakupów, wzrasta też ich zaufanie względem e- płatności. - Dzisiaj największym wyzwaniem dla producentów oprogramowania jest nadążenie za oczekiwaniami kupujących. Obecnie makietowanie rozwiązań e-commerce prowadzone  już jest w modelu  mobile first. Jest to wynikiem ciągle rosnącego ruchu z urządzeń mobilnych. Urządzenia te dają możliwość kupowania produktów z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Prognozujemy, że niebawem większość transakcji w Polsce będzie realizowana przez mobile – podsumowuje Damian Sinior, Sales Director w Media4u.


Jak zwiększać zaufanie do e-sklepów?Poprzedni

« Poprzedni

Najnowsze artykuły


Spotkajmy się na CeBIT !!!

CeBIT Hannover to największe w Europie targi oprogramowania, sprzętu komputerowego i nowych technologii. W tym roku spodziewana jest rekordowa liczba gości z Polski.

Czytaj więcej

Jak zwiększać zaufanie do e-sklepów?

Zaufanie do zakupów online to główny temat technicznego warsztatu zorganizowanego przez stowarzyszanie TOP 500 Innovators i Media4U. W efekcie przeprowadzonej burzy mózgów powstało 50 pomysłów, które w przyszłości znacząco poprawią działanie e-sklepów.

Czytaj więcej

2019 rokiem mobile only w Polsce

Blisko co trzeci Polak chciałby płacić za wszystko przy pomocy telefonu komórkowego. Opinie ekspertów największych firm bankowych i handlowych mają spójny wydźwięk: potencjał mobile jest coraz lepiej wykorzystywany.

Czytaj więcej